De meest voorkomende APK gebreken
De aanhouder wint, zo ook bij auto-onderhoud. Want we weten ondertussen allemaal wel dat hoe langer je een auto kunt blijven rijden zónder al teveel (en prijzig) onderhoud, des te goedkoper hij in aanschaf wordt.
De auto-experts van de TÜV in Duitsland publiceren jaarlijks een uitgebreide statistische evaluatie van autoinspectieresultaten. De Duitse variant van de Nederlandse APK, ook wel Hauptuntersuchung (HU) genoemd, is nu zelf ook weer geïnspecteerd. De miljoenen auto’s die aan een grondige inspectie zijn onderworpen, worden aldus samengevat in een handig overzicht. Dit levert ieder jaar opnieuw interessante inzichten op over de meest voorkomende problemen bij auto’s gerangschikt naar de verschillende leeftijdscategorieën tot en met 11 jaar oud. Daarnaast heeft men ook gekeken naar de auto’s met de meeste en met de minste APK gebreken.
De apk: adviespunten en reparatiepunten
Automobilisten zien de apk redelijk rechtlijnig tegemoet. Je auto wordt of goedgekeurd of afgekeurd. Je mag de straat direct weer op, of je arme bolide moet snel naar de garage voor reparatie. De realiteit ligt iets genuanceerder.
Tijdens de apk zijn er drie verschillende categorieën gebreken die vastgesteld worden. Er zijn reparatiepunten, gebreken die al tijdens de apk gerepareerd worden zodat de auto alsnog de weg op mag. Dan zijn er adviespunten, geadviseerde reparaties, die niet noodzakelijk of direct verholpen moeten worden. Met alleen reparatie- en adviespunten doorstaat een auto dus gewoon de apk. De laatste categorie is minder geliefd onder automobilisten, de zogenaamde afkeurpunten.
De meest interessante inzichten uit het rapport
Het blijkt dat de lichten, met name de dimlichten, het vaakst tot een negatief rapport leiden. Bij nieuwere auto’s is het licht verantwoordelijk voor meer dan de helft van alle afkeuringen of noodzakelijke reparaties. Ook olielekkage is een vaak voorkomend probleem, al moet hierbij vermeld worden dat de Nederlandse eisen soepeler zijn dan de Duitse. Oudere auto’s hebben hier met name last van. De vering en as ophanging vormen ook pas vaker een probleem naarmate auto’s ouder worden. DE TÜV heeft daarom gekeken naar auto’s tot en met 11 jaar oud.
Het stuursysteem werkt bijzonder betrouwbaar, en ook de remmen (uitgezonderd de remschijven) zorgen zelden voor kopzorgen. Jongere auto’s hebben ook vrijwel nooit last van overmatig roest of scheuren. Dat is maar goed ook, want dit zijn meestal zeer ernstige problemen, die zelfs bij oudere bolides maar heel af en toe optreden. Het remsysteem blijft door de regel genomen goed functioneren, en levert bij jongere bolides sporadisch problemen op.
De verschillen tussen de merken
Het onderzoek van de TÜV levert ook interessante inzichten op als het gaat om de verschillende automerken. Zo blijkt dat de Duitse kwaliteitsmerken zoals Porsche en Mercedes uiterst betrouwbaar zijn. Niet geheel verrassend misschien, maar het toont wel aan dat bij auto’s de prijs vaak ook een redelijk goede indicatie levert over de kwaliteit onder de motorkap. Ook Audi, een autobouwer die een uitstekende reputatie geniet onder liefhebbers van degelijke kwaliteit, maakt auto’s die opvallend weinig gebreken vertonen.
Als je een Porsche 911 koopt, kun je er vanuit gaan dat deze zelfs na 10 jaar rijden probleemloos de apk doorloopt. Dit is dan ook de onbetwiste kwaliteitskampioen. Toch hoef je voor deze kwaliteit niet altijd diep in de buidel te tasten. Ook bestuurders van een Toyota (bijvoorbeeld de Auris en Corolla Verso), Hyundai (de i20) of Opel (de aantrekkelijk geprijsde Adam) kunnen zonder zweethanden richting de garage rijden voor de algemene keuring.
Goedkoop kan echter ook duurkoop blijken. De Dacia Logan en Fiat Punto leveren dramatische resultaten. Na drie jaar heeft één op de zeven auto’s al een reparatie nodig om de Duitse apk te doorstaan. Het is sowieso de moeite waard om goed na te denken voordat je naar de Dacia-dealer stapt, vrijwel alle modellen presteren erg slecht vergeleken met de auto’s van andere producenten.
Ook de roemruchte cinquecento (Fiat 500) doet z’n soms twijfelachtige reputatie nog altijd eer aan. Franse autobouwers presteren ook niet altijd naar behoren. De Renault Kangoo en Megane presteren steeds slechter naarmate de leeftijd van de bolide toeneemt, en ook de Clio laat sterk te wensen over. Opvallend is dat Citroën en Peugeot ook veel modellen leveren die bovengemiddeld vaak gebreken vertonen.
Misschien zijn sommige clichés dan toch gebaseerd op een kern van waarheid. Duitse auto’s presteren simpelweg bovengemiddeld goed en die verdienen hun reputatie van degelijkheid en kwaliteit dubbel en dwars.
Alle resultaten vind je in het overzicht hieronder (Bron: TÜV)
tot 3 jaar | % | tot 5 jaar oud | % | |
Dimlicht | 1,7 % | Dimlicht | 2,9 % | |
Voorverlichting | 1,0 % | Achterverlichting | 2,2 % | |
Achterverlichting | 0,8 % | Voorverlichting | 2,0 % | |
Remschijven | 0,8 % | Remschijven | 1,7 % | |
Olieverlies motor/aandrijving | 0,5 % | Olieverlies motor/aandrijving | 1,5 % | |
Asophanging | 0,2 % | Asveren/demping | 0,9 % | |
Asveren/demping | 0,2 % | Asophanging | 0,7 % | |
Motorbeheer/uitlaatgasonderzoek | 0,2 % | Uitlaatsysteem | 0,5 % | |
Aandrijfassen | 0,1 % | Motorbeheer/uitlaatgasonderzoek | 0,5 % | |
Uitlaatsysteem | 0,1 % | Functioneren van de parkeerrem | 0,4 % | |
Knipperlicht/waarschuwingslichten | 0,1 % | Functioneren van de voetrem | 0,4 % | |
Functioneren van de parkeerrem | 0,1 % | Knipperlicht/waarschuwingslichten | 0,3 % | |
Functioneren van de voetrem | 0,1 % | Andrijfassen | 0,2 % | |
Remleidingen | 0,0 % | Stuurgewrichten | 0,2 % | |
Remslangen | 0,0 % | Stuursysteem | 0,1 % | |
Stuursysteem | 0,0 % | Remleidingen | 0,0 % | |
Stuurgewrichten | 0,0 % | Remslangen | 0,0 % | |
Roest/scheur/breuk | 0,0 % | Roest/scheur/breuk | 0,0 % |
tot 7 jaar | tot 9 jaar | |||
Dimlicht | 4,4 % | Achterverlichting | 7,3 % | |
Achterverlichting | 4,3 % | Dimlicht | 6,2 % | |
Olieverlies motor/aandrijving | 3,7 % | Olieverlies motor/aandrijving | 5,4 % | |
Voorverlichting | 3,4 % | Voorverlichting | 5,2 % | |
Remschijven | 2,5 % | Asveren/demping | 4,5 % | |
Asveren/demping | 2,3 % | Uitlaatsysteem | 3,8 % | |
Asophanging | 1,7 % | Remschijven | 2,8 % | |
Uitlaatsysteem | 1,7 % | Asophanging | 2,7 % | |
Knipperlicht/waarschuwingslichten | 1,0 % | Functioneren van de parkeerrem | 1,5 % | |
Functioneren van de parkeerrem | 0,9 % | Motorbeheer/uitlaatgasonderzoek | 1,5 % | |
Motorbeheer/uitlaatgasonderzoek | 0,9 % | Knipperlicht/waarschuwingslichten | 1,3 % | |
Stuurgewrichten | 0,8 % | Andrijfassen | 1,2 % | |
Functioneren van de voetrem | 0,7 % | Functioneren van de voetrem | 1,1 % | |
Andrijfassen | 0,5 % | Stuurgewrichten | 1,1 % | |
Remleidingen | 0,1 % | Remleidingen | 0,5 % | |
Remslangen | 0,1 % | Remslangen | 0,3 % | |
Stuursysteem | 0,1 % | Stuursysteem | 0,3 % | |
Roest/scheur/breuk | 0,0 % | Roest/scheur/breuk | 0,1 % |
Voertuigen met de meeste afkeurpunten
Tot 7 jaar oud
Merk/model %
1. Dacia Logan 30.9%
2. Renault Kangoo 29,8%
3. Peugeot 206 28,7%
4. Dacia Sandero 27,4%
5. Renault Twingo 27,0%
6. Fiat Panda 26,6%
7. Chevrolet Spark 25,0%
8. Renault Clio 24,6%
9. Fiat Punto 24,5%
10 VW Passat 24,4%
Tot 9 jaar oud
Merk/model %
1. Renault Kangoo 37,1%
2. Chevrolet Matiz 37,1%
3. Dacia Logan 34,1%
4. Peugeot 206 33,8%
5. VW Sharan 32,9%
6. Citroën C4 31,5%
7. Kia Rio 31,3%
8. Fiat Panda 30,4%
9. VW Fox 29,8%
10 Renault Clio 29,6%
Tot 11 jaar oud
Merk/model %
1. Dacia Logan 40,6%
2. Renault Megane 38,3%
3. Chevrolet Matiz 38,0%
4. Ford Ka 37,7%
5. VW Sharan 37,2%
6. Peugeot 206 36,1%
7. Nissan Quasquai 35,8%
8. Citroën C4 35,7%
9. Renault Kangoo 35,3%
10 Citroën Berlingo 35,3%
Voertuigen met de minste afkeurpunten
Tot 7 jaar oud
Merk/model %
1. Porsche Cayenne 6,0%
2. Mercedes SLK 7,0%
3. Audi TT 7,7%
4. Audi Q5 8,7%
5. BMW X1 9,0%
6. Mitsubishi ASX 9,3%
7. Audi A6/A7 9,0%
8. Mazda 3 9,8%
9. Mercedes E-Klasse 9,8%
10 Mini Countryman 9,8%
Tot 9 jaar oud
Merk/model %
1. Porsche 911 8,3 %
2. BMW X1 11,9%
3. Audi TT 12,2%
4. Toyota Avensis 13,7%
5. VW Golf Plus 13,7%
6. Audi Q5 14,8%
7. Mercedes E-klasse 14,9%
8. Mercedes SLK 15,2%
9. Honda Jazz 15,7%
10 Mercedes GLK 15,7%
Tot 11 jaar oud
Merk/model %
1. Porsche 911 11,7%
2. Mazda 2 15,7%
3. Audi TT 16,8%
4. Mercedes SLK 18,6%
5. VW Golf Plus 18,9%
6. Toyota Auris 19,1%
7. Toyota Corolla Verso 19,7%
8. Opel Agilla 20,9%
9. VW Tiguan 21,6%
10 Mercedes A-klasse 21,8%
Over Carpardoo
Bij Carpardoo is het onze missie om de reparatiekosten voor jouw auto drastisch te verlagen. Met de beste auto-onderdelen, oliën en accessoires tegen betaalbare prijzen brengen we onze auto-onderdelen nu ook naar Nederland. Carpardoo is een handelsmerk van het Duitse kfzteile24, de Duitse marktleider in de online auto-onderdelen handel. Met meer dan 10.000 bestellingen per dag leveren we miljoenen auto-onderdelen in Duitsland, en nu dus ook Nederland. We kopen wereldwijd in bij gerenommeerde merkfabrikanten en hebben met onze Super Deals een aantrekkelijk alternatief op onze A-merken.
Carpardoo is begonnen in 2018 als onderdeel van kfzteile24 GmbH, de grootste online auto-onderdelen handelaar in Duitsland. In nog geen 15 jaar is het bedrijf uitgegroeid van een kleine handel via E-bay naar een bedrijf met 500+ werknemers en een miljoenen omzet. Daarom is in 2018 Carpardoo ontstaan, een nieuw internationaal merk waarmee de Europese markt aangebroken gaat worden.
Super Deals
Kenmerkend voor Carpardoo zijn de Super Deals. Dit zijn producten en auto-onderdelen die dankzij groot inkoopvoordeel aantrekkelijk geprijsd kunnen worden. Het gaat hierbij dus niet zozeer om een merk maar een pallet aan merken waarbij we de beste prijs/kwaliteit verhouding kunnen garanderen.
Bron Problemcar